Home   Nieuws   Meditatie avonden in maastricht februari maart

Meditatie avonden in Maastricht, februari, maart 2020

Meditatie avonden in Maastricht, februari, maart 2020

Programma meditatie avonden Maastricht  Dinsdag 25 februari
Koepelhof dinsdagavonden van 19.15 tot 20.30 uur. Koffie tot 21.00 uur
1. Openingsgedachte
: Zegen onze gedachten dat zij helder en eenvoudig zijn.
Zegen onze gevoelens dat zij eerlijk en innig zijn.
2. Thema: Carnaval en de vastentijd.
Vandaag wil ik achterliggende gedachte van zowel carnaval als de vastentijd belichten.
Patroondoorbreking.
Mensen voor ons hebben iets gezien. Zonder dat we het in de gaten hebben leren we patronen. Deze patronen slijpen we in. Als we niet oppassen, bepalen de patronen ons leven in plaats dat wij de patronen bepalen.
Carnaval: Een kernmerk van carnaval is het kiezen van een prins en prinses en de raad van elf. Vraag alleen maar deze mensen eens wat dit betekent. Een korte tijd een nieuwe rol, aparte kleding en veel samenzijn met anderen. Het hele jaar teer je nog op zo’n gebeurtenis. Ook op basisscholen is een jeugdprins en prinses en soms ook een raad van elf. Geloof maar dat deze tijdelijke rolverandering veel positieve invloed kan hebben. Verkleed gaan kan patroon doorbrekend zijn.
Vasten: Op internet kun je lezen dat verschillende godsdiensten een vastentijd kennen bijvoorbeeld om je te bezinnen op de zin van je leven. Maar ook vanuit het standpunt van gezondheid kan vasten goed zijn, omdat je je dan bewust wordt van je eetgewoonten. In de katholieke kerk begint de vastentijd op Aswoensdag en wordt een askruisje op het voorhoofd gezet, de priester zegt daarbij de tekst: ‘Gedenk o mens dat ge stof zijt, en tot stof zult wederkeren’. De kern van de boodschap is: Besef dat alles tijdelijk is.
Op zoek naar patronen. Worden we ons bewust van verschillende patronen.
Ons lichaam: word je bewust hoeveel zaken je op lichamelijk gebied automatisch doet. De regie is je ontnomen. Geef hier geen oordeel over maar zie het gewoon. In de vastentijd kun je besluiten een patroon te willen onderzoeken en zo nodig doorbreken. Het minder eten is bekend maar andere vormen zijn: Kijk hoe je patroon van TV kijken of telefoon of gamegedrag is. Moet je steeds maar bezig zijn en ontvlucht je de stilte? Bepaal jij dit nog? Hoe moeilijker je het vind dit patroon te doorbreken, hoe meer je er aan verslaafd bent. Jij kunt kiezen dit te doorbreken.
Onze emoties: Hoeveel ruimte geef je aan het vermogen je te verwonderen? Ontdek hoeveel emoties boven komen die je oordeel over iets bepalen, zonder dat je dit in de gaten hebt. Voor je verstand doorheeft wat er gebeurt, heb je al een emotioneel oordeel klaar liggen. Veroordeel dit niet maar durf er naar te kijken. In de vastentijd kun je besluiten aandacht aan je emoties te geven.
Ons verstand: Ontdek welke oordelen je over zaken hebt. Wat veroordeel je bij anderen? Wat veroordeel je van je zelf? Kijk naar deze oordelen en heroverweeg ze. Een teken van volwassenheid is open te staan voor hernieuwd inzicht.
Spirituele intelligentie: Het hangt erg van je opvoeding af, of je een religieuze kijk op de wereld hebt gekregen. Toch ontdekken ook mensen zonder godsdienstige opvoeding op een moment dat de vraag: waartoe zijn we op aarde? Ons een antwoord ontlokt dat er een zin van leven is dat ontdekt wil worden. Of om het anders te zeggen. Bijna ieder mens verlangt op den duur stil te staan bij de Bron van het leven. De vanzelfsprekendheid verdwijnt en de verwondering over mensen en natuur laat je diep genieten.
3. Stilte vijf minuten
. Zoek van een of twee intelligenties de patronen uit.
4. Uitwisselen van ervaringen

5. We lezen samen het gebed dag 9 blz. 72 en dag 11 blz. 73.
6. Stilte vijf minuten  7. Uitwisselen van ervaringen
8. Onze Vader hertaling samen bidden. 9. Evaluatie. Hoe beviel de avond.

10. Slotgebed: Laat niets je verstoren. Laat niets je beangstigen.
Alles gaat voorbij. God verandert niet.

Programma meditatie avonden Maastricht dinsdag 3 maart
Koepelhof dinsdagavonden van 19.15 tot 20.30 uur. Koffie tot 21.00 uur

1. Openingsgedachte:
Zegen onze gedachten dat zij helder en eenvoudig zijn.
Zegen onze gevoelens dat zij eerlijk en innig zijn.

2. Thema: Vragen stellen.
De cursisten die dinsdag bij elkaar komen kennen de uitspraak:
Een goede vraag stellen is belangrijker dan een goed antwoord.

Verleden week hebben nagedacht over patronen van de vier intelligenties die belemmerend kunnen werken wanneer we het zicht erop verloren hebben.
Vandaag nemen we de tekst van 4a van de 31ste van de maand.
door deze vragen te stellen kunnen we op het spoor komen van:
Bepaal ik hoe ik met lichaam omga of zijn er verslavingsmomenten waar ik me niet van bewust ben? In plaats van eerst een uitleg zoals gewoonlijk, zijn we vandaag onze eigen leermeester omdat we vragen aan onszelf stellen.

Dag 31. Stap 4a. Vragen die blijven boeienOntdek wat de vragen in je oproepen. (blz. 67)
1. Hoe evenwichtig ben ik?
2. Hoe groot is mijn zelfmedelijden?
3. Heb ik echt belangstelling voor een ander?
4. Weet ik over 2 jaar nog waar ik me nu druk over maak?
5. Ben ik trouw aan mezelf?
6. Ben ik zorgvuldig in mijn oordeel?
7. Hoeveel stilte gun ik me per dag?
3. Stilte vijf minuten.
Lees deze punten vijf minuten lang en kijk welke zin je het meest raakt

4.Uitwisselen van ervaringen


5. Nog enkele vragen; 
Lit. Han de Wit Verborgen bloei Ontdek wat de vragen in je oproepen.
1. Heb ik onvoorwaardelijke interesse in mijn medemensen?
2. Waar haal ik de kracht vandaan om anderen te inspireren?
3. Wil ik het welzijn van de totale situatie bevorderen?
4. Uit ik fundamentele menselijkheid in mededogen?
5. Besef ik de kracht van het gebed voor geestelijke groei?
6. Stilte vijf minuten.
Lees deze punten vijf minuten lang en kijk welke zin je het meest raakt

7.Uitwisselen van ervaringen


8. Gebed dag 27 blz. 78  
9. Onze Vader hertaling samen bidden.
10. Evaluatie. Hoe beviel de avond.
11. Slotgebed:
Laat niets je verstoren.
Laat niets je beangstigen.  Alles gaat voorbij. God verandert niet.

 

Programma meditatie avonden Maastricht 10 maart 2020
K
oepelhof dinsdagavonden van 19.15 tot 20.30 uur. Koffie tot 21.00 uur

1. Openingsgedachte
:
Zegen onze gedachten dat zij helder en eenvoudig zijn.
Zegen onze gevoelens dat zij eerlijk en innig zijn.

2. Thema: Het Onze Vader.
Bijna 40 jaar geleden schreef ik scriptie over het Onze Vader als eindwerkstuk voor mijn theologiestudie. Omdat ik in de vastentijd het Onze Vader als cultureel erfgoed wil beschrijven, wil ik vandaag vanuit de opzet van mijn scriptie deze zeven wensen vanuit de sociologie beschrijven.

Vanuit de sociologie:

Drie opties vragen om aandacht.
A. De persoonlijke beleving. We mogen wel zeggen dat in 2020 de vervreemding in zake het kunnen beleven van de rijkdom van het Onze Vader alleen maar sterker geworden is de laatste 40 jaar. Dit komt vooral tot uiting in het Godsbeeld. God buiten ons, naast ons, in ons. Velen blijven steken in het afwijzen van God buiten en naast ons, en komen niet tot God in ons.
B. Beleving vanuit de collectiviteit. Vooral in de psychosynthese is er aandacht voor de hindernissen inzake eenheidsbeleving. Contact hebben met je lichaam, gevoel, verstand en spiritualiteit geven je de mogelijkheid je te verbinden hiermee. In 2020 is in Nederland de macht van de geestelijkheid van de R. K. kerk afgenomen en het kerkbezoek gedecimeerd. Het aannemen op gezag van een ander, zelfs als dit God is, heeft afgedaan. Op het eerste gezicht lijkt dit een achteruitgang. Als we echter oog hebben dat de God in ons aandacht krijgt, met name in Mindfulness, is dit zichtbaar. Buiten de godsdienst maar binnen de eigenlijke spiritualiteitgedachte.
C. Beleving vanuit de historie. De zeggingskracht van het Onze Vader wordt voor ons alleen zichtbaar wanneer we mogen inzien dat de oorspronkelijke betekenis van het Onze Vader juist de God in ons wilde duidelijk maken. Karel Douven zei al veertig jaar geleden dat het Onze Vader alleen door ons op zijn waarde geschat kan worden wanneer ‘de Sitz im Leben’ daarin is terug te vinden. Gerard van Tillo gaf in zijn boek ’’Van beneden naar boven’’ al in de zeventigerjaren weer dat de ‘’God in mij’’ als een nieuwe richting in de praktische theologie wordt gezien. In 2020 is het vooral Anselm Grün die ons laat zien wat het betekent de God in ons, als dwingend paradigma te zien.

3. Stilte vijf minuten
.
Lees deze  punten  vijf minuten lang en kijk welke zin je het meest raakt
4. Uitwisselen van ervaringen

5. Blz. 129 ik wil afdalen in mijn eigen bewustzijn.

6. Stilte vijf minuten
.
7. Uitwisselen van ervaringen

8. Gebed dag 17 blz. 75
9. Onze Vader hertaling samen bidden.
10.Evaluatie. Hoe beviel de avond.
11. Slotgebed:
Laat niets je verstoren.
Laat niets je beangstigen.  Alles gaat voorbij. God verandert niet.

 

 

Programma meditatie avonden Maastricht 17 maart 2020
K
oepelhof dinsdagavonden van 19.15 tot 20.30 uur. Koffie tot 21.00 uur

1. Openingsgedachte
:
Zegen onze gedachten dat zij helder en eenvoudig zijn.
Zegen onze gevoelens dat zij eerlijk en innig zijn.
2. Inleiding Het Onze Vader.
Bijna 40 jaar geleden schreef ik een scriptie over het Onze Vader als eindwerkstuk voor mijn theologiestudie. Omdat ik in de vastentijd het Onze Vader als cultureel erfgoed wil beschrijven heb ik vorige week laten zien wat het betekent vanuit de sociologie naar deze tekst te kijken. Vandaag gaan we bezien hoe belangrijk het is iets van exegese (bijbeluitleg) te weten.
Vanuit de exegese. Het is belangrijk te weten dat met weinig moeite aangetoond kan worden dat het Achttien gebed van de Joden het draagvlak van het Onze Vader is. (blz. 184). In het christendom verwijzen we naar de evangelist Matheus. Er zijn maar weinig katholieken die het Onze Vader uitgelegd hebben gekregen vanuit de Joodse theologie. Daarbij komt dat het Onze Vader oorspronkelijk in het Aramees is geschreven. (blz. 185) Ik heb me afgevraagd; kan ik in korte tijd de essentie van dit gebed uitleggen? Zonder verdere uitleg geven de verschillende versies van het Onze Vader blz. 185 t/m 188 een inkijkje in de gedachtewereld die ons over het algemeen vreemd is.
Een bijzonder boek. In 1976 verscheen De Bijbel Als Schepping van Friedrich Weinreb. Voor het eerst konden we kennis nemen van een zienswijze van de Bijbel die voorheen voor niet Joden niet beschikbaar was. De eerste belangrijke mededeling is dat Friedrich zegt dat wie van de wetmatigheden van het Hebreeuws niets weet, nauwelijks in staat kan zijn belangrijke boodschappen van de Bijbel te verstaan. Moet ik nu de moed verliezen om toch bij de kern van het Onze Vader te komen? Door slechts het woord ABBA te verklaren, komen we om het Onze Vader te begrijpen, een heel eind. Na deze inleiding nu het thema:
Thema: ABBA.
ABBA betekent: Vader. Het bijzondere van het Hebreeuws is dat een letter meteen een cijfer is.
A=1 B=2. Eén is de Ene of het Ene, in absoluutheid alles omvattend; in eerste aanleg onbenaderbaar en onkenbaar. Twee is de eerste onderscheiding. Zodra in de ongerepte Eénheid het voornemen gaat ontstaan, zich kenbaar te maken aan en door iets waarneembaars = concreets. Alle openbaring, levensuiting, groei, kan daarom worden aangeduid als een impuls uit de Eénheid naar een in ontelbare vormen waarneembare tweeheid. In het kort aangeduid als 1-2. Hieruit komt ten langen leste, na veel zwerven en dolen voort de terugkeer naar de Eénheid. Het geheel kan worden weergegeven door de korte formule 1-2-2-1. ABBA de betekenis van dit woord, is Vader. Van tweeheid naar eenheid. (Eén met de Vader (H. Geest). In de Voice of Holland zegt een coach: Zing vanuit je kern. Blijf in het moment en geniet . Dit is eigenlijk de moderne vertaling van: Onze Vader die hemel zijt Uw Naam worde geheiligd. Toch bijzonder dat deze fundamentele opdracht nu bijna onherkenbaar in moderne taal terugkomt. Al heeft natuurlijk de religieuze duidelijkheid wel haar charme.
3. Stilte vijf minuten.  Doordenk het gezegde 4.Uitwisselen van ervaringen       1-2-2-1
5. Blz. 129 ik wil afdalen in mijn eigen bewustzijn.                                           1------ 1
6. Stilte vijf minuten
. 7.Uitwisselen van ervaringen                                          1-------1
8. Gebed dag 17 blz. 75                                                                                                               1------ 1                         9. Onze Vader hertaling samen bidden                                                                                             1-2---- 1
10.Evaluatie. Hoe beviel de avond.                                                                                     1-2-----1            
11. Slotgebed:
Laat niets je verstoren.                                                                                1-2- - -1
Laat niets je beangstigen. Alles gaat voorbij. God verandert niet.                            1-2----1
                                                                                                                                                 1-2-2-1

Programma meditatie avonden Maastricht 24 maart 2020
K
oepelhof dinsdagavonden van 19.15 tot 20.30 uur. Koffie tot 21.00 uur
1. Openingsgedachte:
Zegen onze gedachten dat zij helder en eenvoudig zijn.
Zegen onze gevoelens dat zij eerlijk en innig zijn.

2. Thema: Het Onze Vader.
Bijna 40 jaar geleden schreef ik scriptie over het Onze Vader als eindwerkstuk voor mijn theologiestudie. Omdat ik in de vastentijd het Onze Vader als cultureel erfgoed wil beschrijven wil ik eerst vanuit de opzet van mijn scriptie beschrijven. De vorige twee weken zagen we vanuit sociologie en exegese hoe je naar het Onze Vader kunt kijken. Vandaag zien we hoe je vanuit de spiritualiteit naar het Onze Vader kunt kijken.
Vanuit de spiritualiteit: Leonardo Boff schreef in zijn boek Onze Vader; gebed van totale bevrijding, welke enorme consequenties het opvolgen van het Onze Vader heeft wanneer we de inhoud in ons leven tot middelpunt maken. De bevrijdingstheologie was hier een uiting van.
Enkele uitspraken die ons aan het denken kunnen zetten. We moeten 2 gevaren vermijden:
1. Het reduceren van het geloof tot het religieuze, eredienst, vroomheid en de leer.
2. De betekenis van het geloof tot het strikt politieke veld.
Deze twee vormen van reduceren van het geloof, verscheuren de transparantie en de eenheid van het incarnatieproces.
Wat betekent het als we het Onze Vader als een appèl zien om God echt als Vader te zien?
Jezus kwam ertoe God als onze Vader te introduceren en daarmee het religieus zelf-verstaan van de mens, die zichzelf ontdekt als kind doordat hij God ervaart als Vader, tot in zijn laatste intimiteit te verhelderen.
Als we bidden; Uw wil geschiede, betekent dat úw wil geschiede door ons, wij willen trouw zijn aan uw aanbod en aan de gave van uw rijk, wij willen proberen te leven in overeenstemming met de nieuwheid van de boodschap, de houding en het leven van Jezus Christus.
Telkens wanneer iemand de wil van God doet, niet alleen maar in betrekking tot zijn persoonlijk leven, maar vooral ook in betrekking tot de wereld, is het rijk van God gekomen.
Verlos ons van het kwade. We kunnen leren zien wat ons persoonlijk en ook onze medemensen weerhoudt om trouw aan je levensopdracht te zijn. Door te zien welke verslavingen ons kunnen bedreigen, kunnen we in ons krachten wakker maken om vanuit onze kern te leven. (Dit wordt ook verwoord in de zeven chakra’s)
Het bidden van het Onze Vader kan ons bij het vertrouwen brengen, dat het goede altijd wint wanneer we daarop gericht zijn. Door het gebedsleven laten we ons aanraken door de noden van de medemensen. Niet voor niets hebben de christelijke kerken veel aandacht besteed aan de mensen die door welke omstandigheid ook, het contact met hun zelf zijn verloren.
Het Onze Vader stelt ons in staat het beste in ons boven te halen. Daarnaast geven de vele gebeden ons een zetje naar een authentiek leven waarin de wil van God in ons leven zichtbaar kan worden.

3. Stilte vijf minuten
.
Wat doet deze uitleg me je?
4. Uitwisselen van ervaringen
5. Gebed dag 17 blz. 75
6. Onze Vader hertaling samen bidden.
7. Evaluatie. Hoe beviel de avond.
8. Slotgebed:
Laat niets je verstoren.
Laat niets je beangstigen. Alles gaat voorbij. God verandert niet.

Programma meditatie avonden Maastricht 31 maart 2020
Koepelhof dinsdagavonden van 19.15 tot 20.30 uur. Koffie tot 21.00 uur

1. Openingsgedachte
:
Zegen onze gedachten dat zij helder en eenvoudig zijn.
Zegen onze gevoelens dat zij eerlijk en innig zijn.

2. Thema: Het Onze Vader.
Bijna 40 jaar geleden schreef ik scriptie over het Onze Vader als eindwerkstuk voor mijn theologiestudie. Omdat ik in de vastentijd het Onze Vader als cultureel erfgoed wil beschrijven heb ik vanuit de drie invalshoeken sociologie, exegese en spiritualiteit naar het Onze Vader gekeken.
Vandaag lezen we de hertalingen vanaf blz. 184 t/m 187

Na drie gelezen teksten is het vijf minuten stil.

3. Stilte vijf minuten
.
Lees deze vier punten, vijf minuten lang en kijk welke zin je het meest raakt

4.Uitwisselen van ervaringen

5. Lezen van blz. 186 en 187

6. Vijf minuten stil.

7.Uitwisselen van ervaringen

8. Gebed dag 17 blz. 75

9. Onze Vader hertaling samen bidden.

10.Evaluatie. Hoe beviel de avond.

11. Slotgebed:
Laat niets je verstoren.
Laat niets je beangstigen. Alles gaat voorbij. God verandert niet.

 

 

terug naar boven