Home   Nieuws   Meditatie vergeven als onderdeel van pedagogisch handelen

Meditatie: Vergeven als onderdeel van pedagogisch handelen

Meditatie: Vergeven als onderdeel van pedagogisch handelen

Vergeven als onderdeel van pedagogisch handelen

Eerste stap (T) True

Wat vind ik van de situatie?

Word je bewust hoe je lichaam, verstand en gevoel reageren op de situatie.

Neem echt de tijd om verder te onderzoeken hoe je lichamelijk, emotioneel, verstandelijk reageert.

Ga ook bij alle betrokkenen deze drie intelligenties na. Geef jezelf en de ander alle ruimte.

Als tussenopmerking kunnen we zeggen:

Vergeven kan alleen, wanneer we op z’n minst,

genoeg aandacht geven aan ons lichaam, verstand en gevoel.

De tweede stap (H) Help full

Kan ik helpen de situatie te verhelderen?

Willen helpen geeft als vanzelf aan: emoties krijgen ruimte.

De derde stap (I) Inspiring

Vertrouwen op inspiratie geeft echt lucht.

De vierde stap (N) Necessary

De vraag: wat moet er gebeuren? biedt openingen. Bewaak je territorium en heb oog voor oud zeer.

De vijfde stap (K) Kind

Vriendelijkheid kan het beste wapen zijn om de strijd te winnen.

Eén zaak is wel duidelijk: vergeven is een proces van verwerken van soms vele gevoelens. Geef ze de plaats die ze nodig hebben, maar beslis vanuit een innerlijke kracht.

terug naar boven